• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

صحيفه عسکريّه (نگاهي به دعاهاي امام)

26 بهمن 1391 توسط جانقلیان


ادعيه؛ ميراث معنوي امامان عليهم‏السلام آنچه از دعاهاي منقول از امامان شيعه به دست ما رسيده است، منبعي مطمئن و غني براي شناخت تعاليم عرفاني و توحيدي امامان معصوم و ذخيره فرهنگي ارزشمندي براي بشريت است.
در کتب سيره و شرح حال امامان، دعاهايي از آن بزرگواران نقل شده است. برخي از عالمان و پژوهشگران نيز به گردآوري اين ادعيه و تدوين «صحيفه»هاي ائمه عليهم‏السلام پرداخته‏ اند و اين، جدا از «صحيفه سجاديه» است که ماجرايي ويژه و مستندي خاص دارد.
از سوي مؤسسه «الامام المهدي» ـ در قم، به سرپرستي استاد سيّد محمدباقر ابطحي اصفهاني ـ مجموعه اي شش جلدي تحقيق، تدوين و نشر يافته که حاوي دعاهاي چهارده معصوم عليهم‏السلام است. جلد ششم اين مجموعه، دعاهاي امام رضا تا امام مهدي عليهم‏السلام را در بردارد. بخش خاص به امام يازدهم، عنوان «الصحيفة العسکريّة، الجامعة الادعية الحادي عشر من الائمّة، الامام الحسن بن علي العسکري» را بر پيشاني خود دارد که حاوي 51 دعاي کوتاه و بلند از آن امام همام است.
در اين نوشته، مروري گذرا به اين ادعيه نوراني داريم، تا از گلگشت در اين بوستان عرفان و معنويت، مشام جان را معطر سازيم و از ميراث معنوي اهل بيت عليهم‏السلام بيشتر بهره‏مند گرديم.

نگاهي اجمالي در آغاز، مروري بر دعاهاي منقول از امام حسن عسکري عليه‏السلام داريم، تا با دورنمايه، مناسبت‏ها و جايگاه‏هاي اين دعاها آشنا شويم:
1. دعاي امام در تسبيح خدا،
2. دعاي او در ستايش خداوند،
3. دعاي او در حمد خدا به خاطر ديدن فرزندش،
4. صلوات او بر پيامبر و يکايک جانشينانش،
5. دعاي او براي درخواست حاجت،
6. دعا براي حاجت‏طلبي از آستان پروردگار،
7. دعا براي قضاي حوائج پس از نماز،


8. دعا براي طلب روزي و طول عمر،
9. دعا در احتجاب و پناهندگي به حرز الهي،
10. دعا در احتجاب و پناه‌جويي به خدا،
11. دعا براي حرز و ايمني،
12. دعا در پرهيز از وسوسه‏هاي شياطين،
13. دعاي مظلوم عليه ظالم،
14. استعاذه از شرّ دشمنان،
15. تعويذ براي درمان تب،
16. تعويذ براي سر درد،
17. دعا براي درمان تب نوبه،
18. دعاي روز سوم شعبان،
19. دعا در ماه رمضان،
20. دعا در تعقيب نماز صبح،
21. دعا هنگام صبح،
22. دعاي صبح و عصر،
23. دعا براي ورود به مسجد،
24. دعاي ديگري براي ورود به مسجد،
25. دعاي قنوت،
26. دعاي ديگري براي قنوت،
27. دعا پس از فراغت از نماز،
28. دعا براي مشکلات در راه سفر،
29. دعا هنگام غذا خوردن،
30. دعا در ذکر حاملان عرش،
31. دعاي توسّل حضرت موسي عليه‏السلام به محمد و خاندانش عليهم‏السلام،
32. دعاي ديگر حضرت موسي عليه‏السلام،
33 ـ 37. دعاهاي ديگر توسل حضرت موسي عليه‏السلام به پيامبر و عترت او عليهم‏السلام،
38. دعاي او در مناجات اميرمؤمنان عليه‏السلام،
39 ـ 49. دعاهاي او درباره اشخاص گوناگون همچون: اسحاق بن اسماعيل، اشجع، عيسي بن صبيح و محمد بن علي بن ابراهيم، (و ده جمله کوتاه دعايي)،
50. دعا براي ساعت يازدهم روز،
51. دعا براي توسل به امام عسکري عليه‏السلام در ساعت يازده.
همچنان که اشاره شد، تعدادي از اين دعاها کوتاه و يک سطري است، بخشي نيز بلند و چند صفحه‏اي و برخي هم متوسط. ناگفته نماند که بعضي از اين دعاها، از ائمه عليهم‏السلام ديگر هم نقل شده است؛ لذا محقق گرامي کتاب، با اشاره به اين که اين دعا در دعاهاي امام علي يا امام صادق عليهماالسلام و… گذشت، از آوردن دوباره آن پرهيز کرده و تنها جملات نخست دعا را آورده است.

مضامين ادعيه

همان گونه که از عنوان مناسبت بعضي دعاها برمي‏آيد، مفاهيم آنها درباره حمد و ثناي پروردگار، صلوات و درود بر خاندان رسالت، پناه‌جويي به درگاه خداوند قادر متعال از شر دشمنان، کيد حاسدان، آفات، امراض، دردها و مشکلات است. آنچه هم که در اوقات خاصي همچون: روز ميلاد سيّدالشهدا عليه‏السلام و ماه رمضان و هنگام غذا خوردن است، اهميت اين روزها و مناسبت‏ها و عمل‏ها و شناخت نعمت‏هاي پروردگار و توفيق خواهي براي اداي شکر آنهاست.
در دعاهاي مربوط به اشخاص نيز، در نامه‏ها و توقيعاتي که براي اصحاب خويش و نويسندگان عريضه پاسخ مي‏داده، دعاي خيري به تناسب هر شخص، درباره آنان ذکر کرده که گوياي عنايت خاص حضرت به دوستداران اهل‌بيت عليهم‏السلام و مرتبطان با خط ولايت است.
از دعاهايي که اشاره شد، دعاهاي شماره 4، 6، 7، 18، 21، 25 و 51، به دليل مفصل‏تر بودن و مضامين بيشتر، درخور توجه ويژه است.

درنگي در آستان سه دعابراي ژرف‌نگري در مفاهيم ادعيه حضرت عسکري عليه‏السلام درنگي متأمّلانه در آستان سه دعا داريم، تا با حقايقي از زبان آن حضرت آشنا شويم:

1. صلوات بر پيامبر و جانشينانش (دعاي چهارم)
عبدالله بن محمد بن عابد مي‏ گويد:
در سامرّا در خانه حضرت ابامحمد عسکري عليه‏السلام به ديدارش رفتم، سال 255 هجري بود. از او خواستم صلوات بر پيامبر و اوصياي آن حضرت را بر من ديکته کند تا بنويسم. کاغذ بسيار هم با خودم برده بودم. حضرت، بي‏ آن که از روي نوشته‏اي املاء کند، بر من ديکته کرد و فرمود: بنويس…
اين صلوات‏ها نخست با درود بر خاتم پيامبران شروع شده، سپس بر اميرمؤمنان، بر حضرت فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسين، آنگاه بر يکايک امامان عليهم‏السلام و درباره هر کدام، صلواتي خاص با عبارات و اوصافي ويژه آمده است که اشاره به ابعاد شخصيت و فضايل و مناقب هر يک از آن زبدگان عالم آفرينش دارد.
در صلوات بر پيامبر، از آن حضرت با اوصافي همچون: حامل وحي، مبلغ رسالات الهي، معلم کتاب خدا، بر پا دارنده نماز و زکات و دعوتگر به دين حق ياد مي‏کند و از آمرزش الهي در سايه توسل به آن حضرت سخن مي‏گويد، که مظهر رحمت الهي و جلوه بت‏شکني و طاغوت ستيزي است و آيين او را برترين اديان برمي‏شمارد.
در صلوات بر علي بن ابي طالب عليه‏السلام، او را به عنوان برادر، جانشين و امانت دار علم و راز رسول خدا، زبان گوياي حکمت نبوي، غم‌زدا از چهره پيامبر و درهم کوبنده کافران و فاجران معرفي مي‏کند و بر دوستان و مواليان او دعا و بر دشمنان و معاندانش نفرين مي‏فرستد.
در صلوات بر حضرت زهرا عليهاالسلام از مقامات والا، برگزيدگي، مظلوميت، محروم شدنش از حق و جايگاهش نزد خدا و رسول سخن مي‏گويد. همچنين درباره يکايک امامان عليهم‏السلام .
راوي مي ‏گويد:
آن حضر ت همين طور مي‏گفت و من مي ‏نوشتم، تا پس از امام ‏هادي عليه‏السلام به خودش رسيد و توقف کرد. از او علتش را پرسيدم، فرمود: اگر نبود که اين، ديني است که خداوند فرمانمان داده که ادا کنيم و به اهلش برسانيم، دوست داشتم درباره خود نگويم، ليکن دين است. بنويس.
آنگاه صلوات بر خود و سپس بر امام ‏زمان عليه‏السلام را بيان مي ‏کند که صلوات بر امام عصر طولانيتر از صلوات ديگران است. در فرازي از آن چنين آمده است:
«خداوندا! عدالت را با او آشکار ساز، او را با ياري خود تأييد کن، ياورانش را ياور باش و دشمنانش را خوار گردان. به سبب او جباران کفر را در هم شکن و به وسيله او کافران و منافقان و همه ملحدان را نابود ساز، هر جا که باشند، در خاوران و باختران، در خشکي و دريا، در دشت و کوهستان. و با وجود او زمين را پر از عدالت کن و دين پيامبرت را غالب و چيره گردان.»

2. دعاي قضاي حوائج ( دعاي ششم )حِمْيَري نقل مي‏کند:
خدمت آن حضرت بودم، نامه‏اي از زندان به دست امام ‏عسکري عليه‏السلام رسيد که يکي از هواداران حضرت نوشته بود و از سنگيني کُنْد و زنجير و بدرفتاري حکومت و پريشان حالي خود شکوه کرده بود. امام عسکري عليه‏السلام ضمن دعوت او به صبر و مقاومت و آزمايش دانستن اين‏گونه مصائب و يادآوري پاداش‏هاي الهي آن، دستور داد که عريضه‏اي به خداوند بنويسد و آن را به حرم امام حسين عليه‏السلام بفرستد و آن را در آن محل شريف به خداوند عرضه دارد. متن آن عريضه و شکوائيه به درگاه خدا چنين باشد: «الي الله الملک الدّيّان…»)1(
در اين دعا، ضمن ستايش‏هاي بلندي که از مقام رُبوبي شده، از رنج و گرفتاري خويش و پناه جويي به درگاه الهي و استغاثه به حضرت پروردگار سخن گفته است. در بخشي از اين دعا، ادعا نامه‏اي بر ضد حکومت جباران و ستمگران است. و اين که آنان در زمين، سلطه يافته و دينداران را به بازيچه گرفته‏اند و اموال عمومي و بيت المال مسلمين را صرف عياشي، موسيقي و مُطربي مي‏کنند و صاحبان حق را از حقوقشان محروم مي‏سازند و با سلطه جبارانه خويش، ذليلان الهي را عزت مي‏بخشند و عزيزان خدايي را خوار مي‏سازند و در پشت درهاي بسته، حجاب‏ها و دربان‏ها، خود را از دسترس نيازمندان دور نگه مي‏دارند تا خيرشان به کسي نرسد… «انّه قد علا الجبابرةُ في ارضک و ظَهَروا في بلادک…»
در ادامه، حاجات خود را از خدا مي‏خواهد و خواستار رهايي و نجات است و تنها تکيه‏گاهش را هم خدا مي‏داند که اميد هر محروم و بي پناه است. همچنين درودهاي بلندي بر پيامبر اکرم و خاندان او و برخي خواسته‏هاي ديگر بيان شده است.
اين دعا و شکوائيه ـ که آموزش امام ‏عسکري عليه‏السلام به يک زنداني سياسي علوي در عصر طواغيت عباسي است ـ به نوعي، کيفرخواست عليه حکام جائر است که از دين و مسلماني، نامش را يدک مي‏کشند و به بدترين شيوه‏هاي ظالمانه و غير اسلامي، بر امت مسلمان حکم مي‏رانند و پاکان و حق‏طلبان را به بند مي‏کشند.

3. دعاي قنوت (دعاي بيست و پنجم)اين دعا، بُعد سياسي قوي‏تري دارد. گروهي از مردم قم در سامرّا خدمت آن حضرت مي‏رسند و از بدرفتاري و ستم‏هاي «موسي بن بُغا»، که حاکم بر آنان بوده است، گلايه و شکايت مي‏کنند. امام حسن عسکري عليه‏السلام به آن مظلومان يادآور مي‏شود که از «سلاح دعا» بهره بگيرند و در قنوت‏هاي نمازشان اين دعا را بخوانند: «الحمدلله شکرا لنعمائه و استدعاءً لِمزيده…»(2)

دو خط روشن و برجسته در کليت اين دعاي مبسوط و ژرف، ديده مي‌شود: يکي، خط نفرين بر ستمکاران و غاصبان و ديگري، خط دعا براي عدالت گستران و حق طلبان.
مثل هر دعاي ديگر، آغاز آن با حمد و ثناي الهي و برشمردن نعمت‏هاي او و درود بر پيامبر خاتم و خاندان اوست. سپس ورود به عرصه نياز خواهي، حاجت گستري، درد دل و مناجات با پروردگار. آنگاه شکايت به درگاه خدا از سلطه نااهلان و گسترش ظلم و انحراف و حکومتِ آنان که نه امين بر دين و نه مورد اعتماد بر دنيا و اموال‏اند، حکومت حقه اهل‌بيت را غاصبانه تصرف کرده‏اند و آن را دست به دست مي‏گردانند و در بيت‏المال، به دلخواه عمل و مصرف مي‏کنند و با حق محرومان، يتيمان و بيوه زنان، آلات و ابزار موسيقي و لهو و لعب و عياشي مي‏خرند و اهل ذمّه را بر مسلمانان مسلط ساخته‏اند و کارها را به دست فاجرانِ بي‏دين و بي رحم سپرده‏اند و هر چه مي‏خواهند، مي‏کنند و هر حريمي را مي‏شکنند.
در ادامه، از خداوند مي‏خواهد که شوکت و عظمتشان را بشکند، پرچمشان را سرنگون و کاخ‌هايشان را ويران سازد، خورشيدشان را تيره و يادشان را محو کند و با سنگ حق، مغز آنان را متلاشي کند و رعب و وحشت بر دل‌هايشان افکند و نسل آنان را براندازد و وحدتشان را از هم بپاشد و شرمسار، سرشکسته، خوار و رسوا گرداند.
در فصل دوم اين دعاي بلند، درخواست امام آن است که حق و عدل، آشکار و رايج گردد و در سايه عدالت و داد، دل‌ها زنده، افکار منسجم، حدود الهي برپا، گرسنگان و محرومان سير و کامياب گردند. درخواست اين که ما در دولت حق و عدل، تلاشگر و عدالت گستر و حق محور باشيم و پناه و مأمني براي پيروان دين خدا گرديم.
سپس از هر کس که دعوتگر به حق و منادي عدالت و پناه مظلومان و سدي در مقابل تبهکاران و جانيان باشد، به نيکي ياد کرده و در حقشان دعا مي‏کند و نصرت، غلبه و شوکت آنان را از خدا مي‏طلبد که تنها و تنها براي خدا و اداي وظيفه، هر سختي را تحمل مي‏کنند و رنج سفر وغربت و دوري از خانواده را براي اجراي احکام الهي تحمل مي‏کنند و مردم را به «توحيد ناب» در فکر و عمل فرامي‏خوانند و قيام به امر الهي دارند.
طبعا نمونه اعلا و فرد شاخص اين‏گونه حق‏طلبي و عدالت گستري، حکومت حقه حضرت مهدي عليه‏السلام است که نويد آن داده شده و خود حضرت عسکري و پيروان او هم چشم به راه ظهور آن سپيده روشن ايمان بودند.
دعا، بسيار عالي و بلند، داراي نکات عرفاني ژرف و اشارات لطيف است که شرح و بسط آن در اين مختصر نمي‏گنجد.
امام عسکري عليه‏السلام در پايان، از خداوند مي‏طلبد که در سايه حکومت مردان خالص و بندگان صالح، همه آفاق، سرشار از عدالت و رحمت باشد و خداوند، درجات والا و پاداش‏هاي عظيم به آنان عطا کند.
اين، نگاهي گذرا به سه دعا از ادعيه نوراني امام حسن عسکري عليه‏السلام بود. باشد که از مکتب عرفاني معصومان عليهم‏السلام درس عبادت و نيايش بياموزيم و در زندگي، گام جاي گام آنان نهيم.
————————————————————–
پي‏نوشت‏ها:
1. متن اين دعا در بحارالانوار (ج 99، ص 238، ح 5) نيز آمده است.
2. و نيز ر.ک: همان، ج 82، ص 229/ حياة‏ الامام الحسن العسکري، باقر شريف القرشي، ص 205

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

موضوعات: نیایش لینک ثابت

نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی زینبیه [عضو] 
  • سطح 3 زینبیه کرج

سالروز ولادت با سعادت یازدهمین اختر تابناک ولایت حضرت امام حسن عسگرى -عليه السلام- را به ساحت مقدس صاحب عصر (عج) و تمامى شيعيان جهان تبريك و تهنیت عرض نموده، اميدواریم خداوند متعال توفيق پيروى آن امام همام را به همه ما عنايت فرموده و در فرج و ظهور فرزند بزرگوارش حضرت مهدى-عجل الله تعالی فرجه الشریف- تعجيل فرمايد.

منتظر حضور گرم شما هستیم

http://karaj-s3.kowsarblog.ir/

1391/11/30 @ 19:14


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه و تبلیغ در فضای وب

كد تقويم

قالب وبلاگ

پیچک

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • نیایش
  • آشنایی باقرآن
  • دل نوشته
  • حکمت های امیرالمؤمنین(ع)
  • دعوت
  • درمحضراستاد
  • بهشت خانواده
  • تربیت دینی فرزندان
  • آئین تندرستی
  • شادابی پوست
  • مناسبت ها
  • سوال شما پاسخ ما
  • داروخانه معنوی
  • سفره ایرانی
  • دانـش و فنـاوری
  • نرم افزار های مذهبی موبایل
  • نرم افزار های مذهبی رایانه
  • معرفی سایت های کاربردی
  • معرفی کتاب
  • کارگاه فرقه شناسی
  • کارگاه سیاسی
  • دین شناسی
  • مدیریت اسلامی
  • کاغذ دیواری
  • حماسه عاشورا

آرشیوها

  • مهر 1396 (3)
  • فروردین 1394 (1)
  • آذر 1393 (6)
  • فروردین 1393 (8)
  • بهمن 1392 (1)
  • مرداد 1392 (3)
  • تیر 1392 (1)
  • اردیبهشت 1392 (11)
  • فروردین 1392 (11)
  • اسفند 1391 (10)
  • بهمن 1391 (11)
  • دی 1391 (4)
  • بیشتر...

خبرنامه

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس