کودک و بازي
بازي يکي ازعوامل مؤثردررشدکودکان است.کودکان ازطريق بازي هاي گوناگوني که انجام مي دهند،مهارت هاي بي شماري کسب مي کنند.بازي،استعدادها،توانايي ها وقابليت هاي کودکان راپرورش مي دهدوموجب تقويت ذهن،جسم وروان آنان مي شود.
کودکان خردسال با استفاده ازروش کوشش- خطا وتجربه اي که درهنگام بازي بدست مي آورند ،سعي مي کنند قوانين وپديده هاي اطرافشان رابشناسند و روش هاي تسلط برآن ها رابيازمايند.
کودک يک موجود زنده است وهرموجود زنده اي بايد فعال باشد بازي هم براي کودک يک نوع فعاليت وکارمي باشد، بازي نکردن کودک علامت بيماري وناتواني است .اسلام نيزبه نيازطبيعي کودک توجه داشته دستورمي دهد او را آزاد بگذارند تا بازي کند.
بازي درزندگي کودک اهميت زيادي دارد و واجد همان اهميت فعاليت وکاروخدمت درزندگي بزرگسالان است .
کودک هررفتاري راکه دربازي دارد،وقتي بزرگ مي شود،ازبسياري جهات درکارهم همان رفتار را خواهدداشت.
امام صادق عليه السلام مي فرمايند:«بچه راتاهفت سال آزاد بگذاريد تابازي کند.»
روزي پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم)برکودکان عبورکردکه مشغول خاکبازي بودند بعضي ازاصحاب آنان را ازبازي نهي کردند پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم)فرمودند:بگذاريد بازي کنند.خاک چراگاه کودکان است.
پيامبر و اولياي دين نه تنها بر بازي کودکان تأکيدداشتند ،بلکه خود بارها باکودکان بازي مي کردند.
بازي براي کودک يک ورزش طبيعي است.عضلات اوراتقويت مي کند.هوش و قواي عقلايي اورابه کارمي اندازدونيرومي بخشد.عواطف واحساسات اجتماعي کودک رابيدارساخته اورابه سوي زندگي اجتماعي وقبول مسؤليتها سوق مي دهد.
هم چنين آمادگي جسمي وروحي براي مقابله با مشکلات، بخشي ازفلسفه ي بازي کودکان است بنابراين بازي هرچه گسترده تر،پيچيده ترواجتماعي ترباشدکودک ازمصونيت رواني بيشتري برخوردارمي شود.
. ماندانا سلحشور،کودک وخانواده، ص 106 ـ 105 .
. ابراهيم اميني ،آئين تربيت ، ص 150 .
.آنتوان سيمونويسچ، ماکارنکو، گفتارهايي درباره ي تربيت فرزندان، ص75.
.محمد بن حسن حر عاملي،وسايل الشيعه ،ج15 ،ص 193
.مجمع الزوائد،ج 8،ص 159
محمدرضا سالاري فر، نظام خانواده دراسلام ، ص 145
. ابراهيم اميني ،آئين تربيت ، ص 151
.www.askquran.ir/
پژوهشگر : صدیقه شفیعی