• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

اساسی ترین نیاز نوجوان: احساس محبت

22 فروردین 1393 توسط جانقلیان


جامعه شناسان و روانشناسان بر این عقیده اند که اساسی ترین نیاز یک نوجوان، احساس عشق عاطفی از جانب بزرگسالان اصلی زندگی خویش است.
جامعه شناسان و روانشناسان بر این عقیده اند که اساسی ترین نیاز یک نوجوان، احساس عشق عاطفی از جانب بزرگسالان اصلی زندگی خویش است. دیوید پاپ نو، استاد جامعه شناسی دانشگاه رانجرز می نویسد: کودکان زمانی به بهترین وجه، رشد می کنند که از فرصت روابط گرم، صمیمی، پایدار و مستمر با پدر و مادر خود بهرمند باشند. اگر والدین و سایر بزرگسالان مهم زندگی نوجوان نیاز او به عشق را برطرف نکنند، نوجوان در انواع مکان های نامناسب به جستجوی عشق خواهد پرداخت. پسران محروم از محبت، که از سوی معلمان و والدین طرد شده اند هدف اصلی جوانان و بزرگسالان ناباب اجتماعی و خلاف کار هستند.
در اعماق وجود نوجوان آرزوی ارتباط با والدین و پذیرفته شدن از سوی آنان و مورد حمایت قرار گرفتن آنان وجود دارد. زمانی که این اتفاق بیافتد نوجوان احساس می کند مورد عشق والدین است. وقتی نوجوان، ارتباطی با والدینش نداشته باشد و حمایت و پذیرش آنان را لمس نکند، مخزن عشق درونش خالی می شود و این خلاء بر رفتار او اثر می گذارد. اگر والدین می خواهند نوجوان شان احساس محبت کند باید مدتی از وقت خود را به او اختصاص بدهند. وجه دیگر مهرورزی به نوجوان تان اینست که از او حمایت کنید و او را بپرورید.
والدین پرورش گر، نگرش مثبت دارند. آنها دیگران را تشویق می کنند و به دنبال نکات مثبت چیزهایی هستند که نوجوان شان انجام می دهد و می گوید و به آنها ابراز می کند. والدین پرورش گر، والدین دلسوزی هستند که همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود زندگی نوجوان شان می گردند.

ادامه »

 نظر دهید »

روشهاي امام حسين(ع) و تربيت فرزند

04 آبان 1391 توسط جانقلیان

پاسخگويى به پرسشهاى فرزندان

فرزندان وقتى دوران نوزادى و كودكى را پشت‏سر مى‏گذارند، براثر ارتباط بيشتر با اشياء پيرامون و برخورد با موقعيتهاى‏جديد، سئوالاتى در ذهنشان به وجود مى‏آيد در مقطعى از سن، چنان‏والدين را «سئوال باران‏» مى‏كنند كه آنها را به ستوه مى‏آورند.

كودكان هرچه رشد عقلانى بيشترى مى‏يابند، سئوالات جدى‏ترى خواهندداشت، بويژه در دوره نوجوانى و آغاز جوانى، شرايط جديد، تغييرو تحولات، تصميمات بزرگ در زندگى والدين سئوالات بيشترى را درذهن آنان ايجاد مى‏كند، در چنين وضعيتى بر والدين بصير و آگاه‏است كه زمينه پرسشگرى را براى فرزندانشان فراهم كنند و پاى‏صحبتهاى آنان بنشينند و با صبر و حوصله به پرسشهاى آنان پاسخ‏مناسب دهند و ابهامات را مرتفع سازند. حادثه كربلا، كه موقعيت‏جديدى در زندگى امام حسين(ع) محسوب مى‏شد، پرسشهايى را در ذهن‏فرزندان و ديگر همراهان حضرت ايجاد كرد و ذهن كنجكاو آنان رابه پرسشگرى وا داشت. حسين بن على(ع)با درك موقعيت آنها، به‏سئوالاتشان پاسخهاى مناسب و در خور شاءنشان مى‏داد. به دو نمونه‏از پاسخگويى حضرت اشاره مى‏كنيم:

1 هنگامى كه حضرت به همراه اصحابش، هنگام ظهر در ثعلبيه‏فرود آمد، خواب كوتاهى بر آن حضرت مستولى شد. پس از اندكى حضرت‏با چشم گريان از خواب بيدار شد. فرزندش «على‏» كه متوجه اين‏صحنه بود، پرسيد: اى پدر! چرا گريه مى‏كنى؟ خداوند چشم تو رانگرياند.

حضرت فرمود: «فرزندم اين لحظه، وقتى است كه رويا در آن دروغ‏نمى‏باشد. من در خواب سواره‏اى را ديدم كه كنارم ايستاد و گفت:

«اى حسين شما به سرعت‏حركت مى‏كنيد و مرگ به سرعت‏شما را به‏بهشت مى‏رساند و آگاهى يافتم كه مرگ ما فرا رسيده است.»

على‏پرسيد: اى پدر! آيا ما بر حق نيستيم؟

فرمود: «فرزندم به خداوندى كه همه بندگان به سوى او برمى‏گردند، ما بر حق هستيم‏»على عرض كرد: در اين صورت ترسى از مرگ نداريم.

امام فرمود: خداوند بهترين پاداش پدر به فرزند را به تو عطافرمايد.»

2- بعد از آنكه حضرت، در شب عاشورا، حوادث روز عاشورا وشهادت ياران را ترسيم كرد، قاسم بن حسن(ع)در باره شهادت خودپرسيد. امام(ع)به او مهربانى كرد و پرسيد:

فرزندم مرگ نزد تو چگونه است؟

پاسخ داد: عمو(جان)مرگ نزد من از عسل شيرين‏تر است.

حضرت بعد از آنكه ظرفيت و توان درك قاسم را نمايان ساخت وپاسخ زيباى او را شنيد، فرمود: عمويت‏به فدايت گردد! به خداقسم! تو از كسانى هستى كه بعد از آزمايش بزرگ به همراه من شهيدمى‏شوند

منبع :
ماهنامه كوثر شماره 39

 5 نظر

آسيب‌هاى تعليم و تربيت ديني از نگاه آيت‌الله دکتر شهيد بهشتي

06 مهر 1391 توسط جانقلیان


اشاره:
مهمترين رسالت نظام اسلامى برنامه‌ريزى براى رشد و پرورش انسان‌هاى مومن و عالم به تعاليم است. انجام اين رسالت، علاوه بر بالندگي، دوام و استکمال نظام اسلامى را به دنبال دارد و هم بسترى فراهم مى‌کند تا آحاد و جامعه وظايفى را که خداوند براى آنها معين فرموده انجام دهند و به سوى فلاح و رستگارى گام بردارند به همان ميزان که برنامه‌ريزى براى تعليم، تربيت و رشد ديني، لازم و ضرورى است، آسيب‌شناسى فرآيند تعليم و تربيت نيز ضرورى مى‌باشد چرا که شناسايى آفت‌هايى که در طول اين مسير تربيت دينى ظاهر مى‌شود و رفع آنها بهبود نظام تعليم و تربيت دينى را در نسل‌هاى آينده به دنبال خواهد داشت بررسى نظرات آيت‌‌الله دکتر شهيد بهشتى پيرامون آسيب‌هاى تربيت دينى جايگاه و اهميت ويژه‌‌اى دارد چرا که وى شخصيتى است که نه تنها خود صاحب انديشه دينى است بلکه تربيت يافته دين نيز مى‌باشد و ساليان متمادى در کسوت روحانى در دو نهاد روحانيت و آموزش و پرورش با تعليم و تربيت مانوس بوده است.اين مقاله کوششى است در جهت پاسخگويى به دو سوال اصلى در زمينه آسيب‌هاى تربيت ديني؛
1- از نظر دکتر بهشتى چالش‌ها، موانع و آسيب‌هاى تعليم و تربيت دينى کدام است؟
2- از نظر ايشان نقش و سهم عوامل موثر يا بازدارنده تعليم و تربيت دينى چيست؟

ادامه »

 نظر دهید »

شيوه هاي موثر در تربيت ديني كودكان

02 شهریور 1391 توسط جانقلیان


ترديدي نيست كه دوران كودكي، مهم ترين و تاثيرگذارترين دوره در طول زندگي انسان است. در واقع از آغازين لحظه اي كه انسان پاي بر اين كره خاكي مي گذارد شكل گيري او نيز شروع مي شود و در اين ميان، طلايي‌ترين دوره، تا پنج سالگي يا هفت سالگي است. شايد بتوان گفت كه مابقي عمر انسان، برداشت ميوه هايي است كه بذر آن در همان دوران كودكي كاشته شده است. پيامبر اسلام مي فرمايند كه آنچه انسان در دوره كودكي فرا مي گيرد، چون حك شدن نوشته بر سنگ است كه بسيار سخت و دير از بين خواهد رفت. روانشناسان نيز امروزه معتقدند كه يادگيري انسان در دوره كودكي بسيار سريعتر و ماندگارتر است. تجربه نيز اثبات مي كند كه انسان در تقيد و پايبندي به آنچه در دوران كودكي فراگرفته است، استواري بيشتري از خود نشان مي دهد.
بديهي است كه آموزش هاي دينداري نيز بايد از همين دوران آغاز شود تا نهاد كودك، رنگ و بوي ديني بگيرد و رفتار او در دوره هاي ديگر زندگي مبتني بر دينداري باشد. تربيت ديني كودك در دوران قبل از دبستان محدود به ايجاد انس نسبت به مسائل ديني است به اين معني كه كودك آنچه را بطور منظم در محيط خانواده مي بيند نسبت به آن انس پيدا ميكند و همين انس اوليه زمينه را براي پيدايش عادت وانجام فرائض ديني در مراحل بعدي فراهم مي آورد.
مشاهده آداب ديني و عبادات مذهبي به ويژه نماز كه بوسيله والدين و احيانا” خواهر و برادر بزرگتر بطور منظم درهرشبانه روز و بطور جدي انجام ميپذيرد . درذهن و روان كودك نقش مي بندد و نوعي انس روحي نسبت به اين اعمال و آداب در او بوجود مي آورد.
باتوجه به حسن تقليد دركودك، معمولا” مشاهده ميشود كه كودك از سال دوم از حركات پدر و مادر در حال نماز تقليد مي كند و برخي كلمات و اذكار را بطور شكسته و بسته تكرار ميكند . اين حركات به تدريج كاملتر ميشود و كودك گاهي در كنار پدر و مادر به نماز مي ايستد . اگر اين حركات با نوازش و تشويق والدين همراه شود بر رغبت كودك نسبت به اين مسائل افزوده شده و شيريني از آنها در ذهن و روان او باقي مي ماند.

ادامه »

 2 نظر

تربيت کودکان از راه ايجاد ميل و رغبت در آنها

02 شهریور 1391 توسط جانقلیان

هر حرکتي که از انسان سر مي زند، در قالب يکي از چهار شکل زير صورت مي گيرد:

الف) حرکت غريزي که تابع غريزه است؛ مثل گنجشک که در فصل بهار لانه مي سازد و اراده و عقل ندارد.

ب) حرکت انعکاسي که در واقع واکنشي است که موجود، در برابر پاره اي از تحريکات از خود نشان مي دهد و در اين شکل هم اراده اي لازم نيست.

ج) حرکتي است از نوع حرکات عادي که نتيجه عادت هاي ما محسوب مي شود.

د) دسته آخر، حرکات ارادي هستند که مهم تر از سه نوع پيشين است.

ارزش کار انسان بسته به اراده اوست و بر اين اساس، اگر کسي کاري انجام دهد که در آن اراده اي نداشته باشد، اين کار او ارزشي ندارد، حتي مي توان گفت چنين فردي، در حقيقت برده اي بيش نيست؛ زيرا آزادي عمل نداشته است. اين سخن در مواردي که والدين کارهايي را بر کودکانشان تحميل مي کنند نيز صحت دارد، يعني زماني که ما فرزندانمان را وادار به انجام کارهايي مي کنيم، در واقع او اراده اي از خود ندارد و بر آن مجبور است. اگر اجبارش کنيم نماز بخواند، تهديدش کنيم درس بخواند، يا با اکراه شديد او را به مسجد ببريم و يا او را به خواندن قرآن مجبور سازيم، اين کار نه تنها اثر تربيتي ندارد، بلکه کار کودک نيز ارزشي ندارد. ممکن است در اين کار موفقيت آني نصيبمان شود، ولي تا زماني اين کار، بدون مشکل صورت مي گيرد که کودک احساس کند نيرويي برتر او را مجبور مي کند و به محض اينکه حس کرد اجباري نيست، از انجام آن کار دست مي کشد؛ زيرا در اين حالت ها، هم به شخصيت او اهانت مي شود، هم اين کار را از روي بي ميلي انجام مي دهد. بنابراين، تهديدها و اجبارها بر روح و روان کودکان آثار ناگواري برجاي مي گذارد.
مانع ايجاد رغبت

مشکل ديگر آن است که بسياري از بزرگ ترها فقط آمرند و ناهي و فقط به کودک مي گويند اين کار را نکن، دروغ نگو، راست بگو و… و چون کودک مي بيند که والدين خودشان در عمل برخلاف گفته خويش هستند و عامل به گفتارشان نيستند، انگيزه اي براي اين کارها پيدا نمي کند. در روايت هاي گوناگون حتي در قرآن کريم نيز توصيه شده است که آنچه را مي گوييد، خودتان هم عمل کنيد: «لم تقولون ما لا تفعلون؛ چرا آنچه را مي گوييد، انجام نمي دهيد».

امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «کونوا دعاة الناس بغير السنتکم؛ بکوشيد به وسيله اعمالتان انسان ها را به نيکي ها و خوبي ها دعوت کننده باشيد».

نقل است که شخصي پسر خودش را پيش يحيي بن اکثم، قاضي القضات زمان مأمون الرشيد عباسي برد و گفت: پسرم نماز نمي خواند، تربيتش کن و نصيحتش کن نماز بخواند، قاضي نصيحت کرد: جوان چرا نماز نمي خواني، نماز فريضه دينت است، مسلمان بايد نماز بخواند و از اين سخن ها بسيار گفت. پسر گفت: من نماز مي خوانم، پدرم دروغ مي گويد. پدر به قاضي گفت: نخير، من دليل دارم که نماز نمي خواند، ايشان حمد و سوره هم بلد نيست. پسر گفت نخير حمد و سوره را هم بلدم. پدر گفت: سؤال کن قاضي، بپرس ببين حمد و سوره را مي تواند بخواند يا نه؟ که پسر شروع کرد به خواندن مصرع تصنيفي و گفت:

ادامه »

 1 نظر

الگوبرای فرزند

30 خرداد 1391 توسط جانقلیان


1-والدین الگوی پاکی ، خلوص، صفا ، ریا و فریب برای کودکانند به گونه ای که باشند کودک از آنها تأثیر می پذیرد .
2-روش زندگی هر کس باید بر اساس تعالیم مکتبی باشد که بدان عقیده دارد.
3-امر و نهی های لفظی را با عمل توأم کنید تا بیشتر مؤثر افتد .
4-زندگی را بدون تحریک های نابجا بدون اعمال خشم بی مورد بگذارید به موقع تصمیم بگیرید به هنگام عمل کنید تا رفتار شما برای کودکانتان درسهای آموزنده ای باشد .
5-در همه حال فراموش نکنید که کودک شما آیینه تمام نمای وجودتان خواهد بود از شما گاهی آن چنان تأثیر می گیرد که همانند شما خواهد بود .


تربیت و نوسازی کودکان از علی قائمی انتشارات آستان قدس رضوی

 نظر دهید »

کودک وتکاليف ديني

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


درست است که پسرها بعدازپانزده سال ودخترها بعدازنه سال به تکليف مي رسندوقبل ازآن تکليفي ندارند،اما انجام تکاليف ديني رانمي توان تاسن بلوغ تأخيرانداخت.
بايدانسان ازکودکي به انجام عبادات وتکاليف ديني عادت کند تادرسن بلوغ به آنها رغبت داشته باشد.
خوشبختانه بچه اي که دريک خانوادة دين دارزندگي مي کند،غالباً ازسن سه سالگي پاره اي ازمراسم ديني راازپدرومادرتقليدمي نمايد.
مانندپدر ومادر،مهرمي گذارد وبه سجده مي رود بعضي ازکلمات مانندالله اکبر،لااله الا الله والحمدالله و صلوات را از پدر و مادر يا خواهر و برادر ياد مي گيرد و به زبان جاري مي سازد.
اشعارکوتاه مذهبي وسروده ها رايادمي گيردوازخواندن آنها لذت مي برد.پدران ومادران مسئول وآگاه ازاين حرکات ساده وبي آلايش کودک که ريشة دروني دارداستفاده مي نمايندباتبسم واظهارسروروگاهي بازبان ازکودک تشويق مي کنند.
اين عمل بسيارسودمند وموثراست وکودکان رابراي قبول تکاليف آماده مي گرداند،ولي درصورتي که طبيعي وعادي باشد وتحميلي به عمل نيايد.
پدرومادرنبايدعجله کنندودراين سنين ،فشاربيشتري برکودکان واردنسازند.بچه غالباً ازسن 5 سالگي وشايدقدري هم زودترمي تواند حمدوسوره راتدريجاً يادبگيرد

ادامه »

 1 نظر

نحوة معرفي خدا

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


مفهوم خدا ازکودکي در ذهن طفل جاي مي گيرد و او درمي يابدکه براي جهان آفريدگاري است اما بحث اين است که خداي جهان چگونه به کودک معرفي شود.
مادر مي تواند خدارا به عنوان منبع نيکي ها ،نيروها،رحمت ها ،و محبت ها به او معرفي کرده وذهن و روان او را آمادة پذيرش لطف ومهراو نمايد ويا او را خداي سختگير،عقوبت کننده وکيفرده معرفي نمايد.
طفل را نبايد ازکودکي ازخدا ترساند بلکه همواره بايد ازمهروعواطف او،محبت ودوستي او،مواهب وزيبايي هاي اوبحث کرد.
داشتن خداي مهربان براي کودک به مراتب بهترازخدايي است که جبارومنتقم است .

ادامه »

 1 نظر

کودک و بازي

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


بازي يکي ازعوامل مؤثردررشدکودکان است.کودکان ازطريق بازي هاي گوناگوني که انجام مي دهند،مهارت هاي بي شماري کسب مي کنند.بازي،استعدادها،توانايي ها وقابليت هاي کودکان راپرورش مي دهدوموجب تقويت ذهن،جسم وروان آنان مي شود.
کودکان خردسال با استفاده ازروش کوشش- خطا وتجربه اي که درهنگام بازي بدست مي آورند ،سعي مي کنند قوانين وپديده هاي اطرافشان رابشناسند و روش هاي تسلط برآن ها رابيازمايند. 
کودک يک موجود زنده است وهرموجود زنده اي بايد فعال باشد بازي هم براي کودک يک نوع فعاليت وکارمي باشد، بازي نکردن کودک علامت بيماري وناتواني است .اسلام نيزبه نيازطبيعي کودک توجه داشته دستورمي دهد او را آزاد بگذارند تا بازي کند.
بازي درزندگي کودک اهميت زيادي دارد و واجد همان اهميت فعاليت وکاروخدمت درزندگي بزرگسالان است .
کودک هررفتاري راکه دربازي دارد،وقتي بزرگ مي شود،ازبسياري جهات درکارهم همان رفتار را خواهدداشت.


ادامه »

 نظر دهید »

کودک درهفت سال اول زندگي

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


کودک دردوران هفت سال اول زندگي،ذهنش نارساوجسمش ناتوان است،لذا پدرومادربايدبا ديدة رأفت وعطوفت به اونگاه کنندوبسياري ازخواسته هايش رابرآورده وبه نيازهايش پاسخ مثبت دهند.
دراين دوره کودک ازيک طرف موجودبسيارباارزشي است که بايد درخانواده گرامي داشته شود وموردمهرومحبت واحترام والدين خود باشد؛ازسوي ديگرنبايد به اوسختگيري شودوبرنامه هاي جدّي واحياناً سنگين ازلحاظ تعليم وتربيت بردوش ناتوان اوتحميل شود.
کودک درهفت سال اول آقاست.بايدآزادباشد ،فرمان بدهد ، بازي کند،وي را نبايد مقيد و محدودکرد و نبايد آموزشي را بر اوتحميل کرد.او به طورغيرمستقيم تحت تأثيرمحيط پيرامون خويش، يعني خانواده ،اجتماع و سايراطرافيان وکودکان ديگر قرارمي گيرد و پرورش مي يابد.


. رضافرهاديان ،آنچه والدين ومربيان بايدبدانند،ص12

محمد علي سادات ،رفتاروالدين بافرزندان، ص 19 .
. رضا فرهاديان،آنچه والدين ومربيان بايدبدانند،ص13.


 نظر دهید »

ادامه تربیت بعد از تولد

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


(2-1)شرايط شيردهي
شرط اول:اينکه مادربايد با تقوي باشد،مادربايد مواظب باشد گناه،مخصوصاً دروقت شيردادن در زندگيش نباشد.بنابراين قبل از اينکه بخواهدبه بچه شيربدهداول ازدل استغفرالله بگويدوتوبه کند. 
درشروع شيردادن ذکر«بسم الله الرحمن»رافراموش نکند.در روايتي ازپيامبراسلام(صلي الله عليه و آله و سلم)واردشده است که :«هرامربا ارزش و مهمي که بدون ذکر«بسم الله الرحمن الرحيم»انجام شود ناقص و بدون نتيجه خواهدماند »  وحتي الامکان با وضو به بچه شير بدهد.
شرط دوم :راجع به هيجانها است مادرنبايددرحال هيجان ياعصبانيت بچه اش را شيردهدچرا که ممکن است عواقب خطرناکي داشته باشد.
و اگردرحال عصبانيت به بچه شيردهد در روحي? بچه اثر مي گذارد هم چنين روي استعداد و نشاط وشادماني او نيز اثر مي گذارد.
لذا مادردرموقع شيردادن بايد هيجانها راکناربگذارد ،وشوهرنيزبايد مواظب باشد بازنش که شيرمي دهد مدارا کند،درخانه عصباني نشود،وزن رادرخانه ناراحت نکندوخودزن هم بايدمواظب باشدنشاط خودرا ازدست ندهد ومواظب باشد به هيچ وجه غم وغصه نخورد.


ادامه »

 نظر دهید »

ادامه تربیت بعد از تولد

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان

(1-7) دوران شيرخوارگی
شيردادن به کودک ،يکي ازوظايف اخلاقي وحقوقي انساني مادرنسبت به اوست،که اسلام روي اين جهت تأکيد زياددارد. 

رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم)دربارة اهميت شيرمادربراي فرزندمي گويد:
«ليس للصبي لبن خيرمن لبن امه   ؛هيچ شيري براي کودک بهترازشيرمادرنيست».
وقرآن کريم دربارة مدت شيرخوارگي کودک مي گويد:
« وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ  ؛ مادران بايدفرزندان خودرا ـ درصورتيکه مي خواهند دوران شيرخوارگي آنها را تکميل کنندـ دوسال شيردهند ».
ازآيه وروايت فوق،چنين استفاده مي شودکه مطابق اوامرالهي ونواميس طبيعت ،بايدکودک ازشيرمادر تغذيه کند.چون بهترين براي شيرخواران دردرجة اول شيرمادراست.


ادامه »

 نظر دهید »

ادامه تربیت بعد از تولد

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


(1-6 )ختنه کردن پسران
ازديگرسنت هايي که بايد درهفته اول تولد نوزاد پسررعايت کرد وازجمله واجبات تولد نوزاد پسربه شمار مي آيد که امروزه ضرورت  بهداشتي آن در دنيا  به اثبات  رسيده است  ختنه کردن اوست،   که ائمه معصومين (عليهم السلام)نيز سفارش زيادي داشته اند و روزهفتم تولد را بدين منظورمعين کرده وحکمت هايي نيزبراي آن بيان فرموده اند که به دو روايت اشاره مي کنيم :
امام علي(عليه السّلام) ازپيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) نقل مي کند که فرمود:
فرزندان خودرا در روز هفتم تولد ختنه کنيدزيرا اين عمل براي نوزاد پاکيزه ترودرتسريع رشدونمو جسماني اومؤثرتروماية طراوت بيشترروح است . 
هم چنين علي (عليه السّلام) فرمود:
فرزندان خودرا روزهفتم تولد ختنه کنيد وهيچ گاه گرما يا سرما شما را ازعمل بازندارد،زيرا ختنه ماية طهارت وپاکي جسم است.


کنزالعمال ،ج 167 ،ص 436 ؛

وسايل الشيعه ،ج 15 ،ص 165 ،با اندکي تفاوت ؛

مستدرک الوسايل ،ج 15
. تحف العقول ،ص 119


 نظر دهید »

ادامه تربیت بعد از تولد

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


(1-5) تراشيدن موي سرنوزاد
ازديگرسنت هاي پسنديده اسلامي برپدر و مادر تراشيدن موي سرنوزاد است که مورد سفارش اکيد قرار گرفته است . دراين زمينه وارد شده که فردي ازامام کاظم عليه السلام سؤال کردکه اين حق تاچند روزبرعهدة پدرومادراست وتاچه زماني بهتراست اين کاررا انجام دهند؟
امام درپاسخ فرمود:تابيش ازآنکه سن نوزاد ازهفت روزتجاوزکند.
درروايت آمده که :ازامام صادق عليه السلام سؤال شد:
فلسفه وحکمت(استحباب)تراشيدن موي سرنوزاد چيست؟
فرمود :براي اين که نوزاد ازموي داخل رحم مادرپاکيزه گردد.
پيامبردر روزهفتم تولد امام حسين (عليه السّلام)سراورا تراشيد و به وزن مويش نقره تصدق داد وآن گاه معجوني خوشبوکه بخشي ازآن زعفران بودبه سرش ماليد.
تراشيدن موي سراگردرروزهفتم انجام نشدديگرلازم نيست ولي اصل تصدق براي طفل به امتيازخودباقي است.


شيخ صدوق ،من لا يحضر فقيه ،ج 3 ،ص 489
علل الشرايع ، ج 1 ،ص505 ؛ سفينه البحار ، ج 4 ، ص 750 
. احمدصادقي اردستاني ،حقوق والدين وفرزندان ، ص37
. علي قائمي ، مجموعه بحث ها در زمينه خانواده و تربيت کودک ، ص 109

 نظر دهید »

ادامه تربیت بعد از تولد

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


(1-4) عقيقه کردن
عقيقه ازسنت هاي برجسته اسلامي هنگام تولد نوزاد به شمارمي رود که ضامن سلامت اوازخطرهاوآسيب هامي باشد وتا آنجا اهميت دارد که رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه وآله و سلم) فرمود:
هرفرزندي درگروعقيقه اش است . يعني اگر عقيقه نکند او در معرض مردن و انواع بلاهاست.
دراسلام برعقيقه بسيارتأکيد شده واستحبابش هم چنان تابلوغ کودک برعهدة پدروپس ازآن برخودشخص باقي است .
امام باقر(عليه السلام) فرمود:هرگاه روزهفتم ولادت پسريادختريکي ازشماهافرارسيد، بايد گوسفندي عقيقه کند ،براي پسريک گوسفند نروبراي دختريک گوسفندماده عقيقه کنيدوازگوشت عقيقه به ماما هم بدهيد.
البته لازم به ذکراست که درروايات اسلامي آمده است که فقير وغني به مناسب درآمدخود دراين مسأله اقدام کنند.


ادامه »

 نظر دهید »

ادامه تربیت بعد از تولد

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


(1-3 )مراسم تحنيک يا برداشتن کام نوزاد
دراسلام براساس سنت ،ازآب ياچيزي شيرين وپاک (مانندخرما)کام طفل را بر مي داشتند . پيامبرگرامي اسلام نيزکام نوه اش حسين بن علي(عليه السّلام) را با شيريني خرماگرفت . در بعضي ازروايات اسلامي توصيه شده که کام طفل راباتربت امام حسين (عليه السّلام) ويا با آب فرات بگيرند و اگرممکن نبود با آب باران اين امر انجام شود.اين نخستين غذا ويا ماده اي ازاين جهان است که کام ودهان طفل مستقيماً باآن آشنامي شود.
برداشتن کام نوزاد با اين موارد آثارخوبي روي فرزندمي گذارد وزمينه سازي براي مهرورزيدن کودک به اهل بيت (عليه السّلام) است.
حسين بن أبي العلاء مي گويد : «شنيدم که امام صادق (عليه السلام) فرمود:کام فرزندان خودرا باتربت حسين بن علي (عليه السلام) برداريدکه ماية ايمني کودک خواهدبود ».

علي قائمي ،مجموعه بحث ها درزمينه خانواده وتربيت کودک ، ص 109 .
. محمدجواد مروجي طبسي ، حقوق فرزندان در مکتب اهل بيت عليهم السلام ، ص 28 .
.حسين نوري طبرسي،مستدرک الوسايل ،ج 15 ،ص 139



 نظر دهید »

ادامه تربیت بعد از تولد

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


- دلايل انتخاب نام ائمه براي فرزندان
امام باقر (عليه السلام)فرمودند :
«بهترين اسم ها ، آن چنان اسمي است که ناميده بشود به عبوديت و افضل اسم ها اسامي انبياء خدا مي باشد  ».
1.    انتخاب نام ائمه،نشانه محبت وصداقت به آن بزرگواران مي باشد.
2.    انتخاب نام ائمه،به نوعي ترويج فرهنگ شيعي وزنده نگه داشتن يادآن امامان همام ـ صلوات الله عليهم اجمعين شمرده مي شود.
3.    انتخاب نام ائمه،سبب شادي درروزقيامت براي صاحب نام وحتي پدرومادرمي گردد.


ادامه »

 نظر دهید »

ادامه تربیت بعد از تولد

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


(1-2) تسميه کودک
ازسنت هايي که درآغازتولد نوزادمورد توجه پدرومادرقرارمي گيرد انتخاب نام است .انتخاب نام مسأل? ساده اي نيست ،پدرومادر بايد فکرکنند که اين نوزاد درآينده به طورمستمربا اين نام سر وکار خواهدداشت ، پدر و مادر وديگران او را با اين نام صدا خواهند کرد ونام هرکس نمادي از شخصيت  و بيانگر هويت اوبراي ديگران است. 
اگرنامي مستهجن وماية تنفرمردم باشد بي شک موردتمسخرقرارگرفته وسبب رنج روحي وآزردگي خاطرکودک خواهدشد.طبيعي است که کودک علل اين ناراحتي ها را انتخاب غلط پدرومادرمي داند.
ازاين رو، بايددقت کرد تا ازنام هاي خوب استفاده شود هم چنان که درروايات وارد شده براي فرزندان خود از بهترين نام ها استفاده کنيد، بهترين نام هاي انبياء و صلحاو نيکان وامامان معصوم وفاطمه زهرا عليهاالسلام که احياي گوشه هايي ازفرهنگ وشعائراسلامي است مناسبت بسياردارد.
آري،پيشوايان معصوم مابه حدّي به مسأل? نام اهميت مي دادند که ازآغازتولدنوزاد پسر،تا روز هفتم ،اورا «محمّد» مي ناميدندتا از بدوتوّلد ، روح وروان ومغزکودک راباحضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم)آشنا کرده باشند.


ادامه »

 نظر دهید »

ادامه مراحل تربيت ديني بعد از تولد

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


(1-1)گفتن اذان واقامه
يکي از وظايف پدر و مادردر ابتداي تولّد نوزاد،رساندن نداي توحيدي اذان و اقامه درگوش کودک  است.
زيرا اولين عضوي که ازکودک شروع به کارکردن مي کند ،گوش او مي باشد . بنابراين ، بايد از لحظه ورود به عالم دنيا نداي توحيدي در وجود اوطنين اندازشود ، همان گونه که  در آخرين  لحظه هاي  بودن اودردنيا،نداي توحيدي رابه اوتلقين مي نمايند.

- علت گفتن اذان واقامه درگوش نوزاد
الف) باتوجه به آنچه که درروايت آمده،اولين علّت آن ،حفظ نمودن فرزندازوسوسه هاوشرورشياطين انسي وجني مي باشد.
ـ رسول خدا(صلي الله وعليه وآله وسلم) فرمودند:
«من ولدله مولود،فيلؤذن في اذنه اليمني بأذان الصلوه ،وليقم في اذنه اليسري ،فانها عصمه من الشيطان الرجيم   ؛ کسيکه براي اوفرزندي به دنيامي آيد،پس درگوش راست اواذان بگويد به اذان نمازودرگوش چپش اقامه بگويد،پس به درستي که آن فرزند از شرشيطان درامان خواهدماند».


ادامه »

 نظر دهید »

ب- مراحل تربيت ديني کودک بعد از تولد

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


زماني که نوزاد به دنيا مي آيد ، از موقع تولدش تا 2 سالگي شرايط ويژه اي براي تربيت و رشد  و تکامل او مهيا است .
در اين دوره پدر و مادر به عنوان اولين مربيان کودک ، بايد به اين نکات مهم توجه ويژه اي داشته باشند . در دين مبين اسلام ، آداب و مستحباتي براي اين دوره از زندگي کودک وجود دارد ، که ائمه معصومين (عليهم السلام) به عنوان پيشوايان دين آن نکات را در زندگي خود رعايت مي کردند و به پيروانشان نيز سفارش مي کردند .
اکنون به چند نمونه از آن ها در ذيل اشاره مي شود :

- تقويت حس ديني
درست است که نوزاد معاني کلمات و جملات را نمي فهمد و خصوصيات مناظر را تشخيص نمي دهد ليکن اصوات و آهنگها را مي شنود و اعصاب و مغزش از آنها متأثر مي گردد. و هم چنين ،مناظر و اشکال را مي بيند و اعصابش از آنها متأثر مي شود .بدين جهت نمي توان گفت که ديدني ها و شنيدني ها هيچ گونه تأثير در نوزادندارد و نسبت به آنها بي تفاوت محض است . جمله ها اگر چه براي نوزاد معنا ندارد اما در روح حساس و اعصاب ظريف او نقش مي بندد.


ادامه »

 نظر دهید »

ادامه مراحل تربيت ديني

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


(2-3 )توصيه هاي خوراکي
1-    توصيه اساسي اين است که هر جايي غذا ميل نکنيد و در حليت آب و غذا و هر چه معمولاً خوردني است دقّت و طهارت را فراموش ننمائيد  و از هر گونه غذاي شبهه ناک بپرهيزيد .
2-    خوردن شير ، حداقل روزي يک ليتر ، در احاديثي از امام حسين (عليه السّلام)و امام رضا (عليه السّلام) براين امر تاکيد فراوان شده است .
3-    استفاده از کندور خوراکي بسيار مفيد است .
4-    ميوه هاي فصل مرتب و زياد ميل شود .
5-    خوردن خرما در استحکام بدن کودک بسيار موثر است ، البته خوردن ميوه هاي آبدار مانند هندوانه جهت تعديل گرماي آن توصيه مي شود .
6-    استفاده شنبليله خام خصوصا از ماه پنجم به بعد براي سلامت موي بدن نوزاد موثر است .
7-    آب انگور ،سيب ،به و انار شيرين ،سلامت جسمي ،روحي و عقلي کودک را به همراه مي آورد.
8-    به طور کلي مادر نيازمند گروههاي غذايي چهار گانه در روز به ميزان مناسب مي باشد،گروه نان و غلات –گروه ميوه ها و سبزيجات –گروه قندهاي ساده و چربي .

. محسن کاظمي ،چگونه فرزندان نابغه اي داشته باشيم؟ بر اساس ادله ديني و روانشناسي ، ص44.

.http://www.iranhealers.com

پژوهشگر : صدیقه شفیعی

 نظر دهید »

ادامه مراحل تربيت ديني

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


2-2-1) تأثير غذاي حلال و حرام بر جنين
لقمه ي نا پاک  و حرام ،در گوشت و خون والدين نفوذ کرده و از طريق آميزش به جنين انتقال  يافته و يک موجود مبتلا به ويروس و يک جنين مبتلا به امراض و نا پاکي شکل مي گيرد که پالايش وتهذيب و تزکي? او پس از تولد بسيار مشکل است.ناگفته نماند پدر نقش اول را ايفا مي کند . پدر هر چه پرهيزگارتر ،فرزند شايسته تر ،سالم تر،صالح تر ،مطمئن تر و بهتر و در مرحله دوم اين مادر است که بايد مراقبت هاي ويژه از جنين داشته باشد.
غذاي حلال و حرام در واقع انعقاد  نطفه ،تأثير عجيبي بر روي سعادت و شقاوت کودک دارد. در رابطه با حضرت زهرا (سلام الله عليها) زمانيکه بنا شد نور حضرت زهرا(سلام الله عليها)  به حضرت خديجه (سلام الله عليها)منتقل شود . خداوند تبارک و تعالي به حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلّم) دستور دادند که از مردم کناره گيري کند، پيامبر نيز 40شبانه روز به کوه حرا رفتند . حضرت خديجه نيز با کناره گيري از مردم در خانه به عبادت پرداختند .و در طول اين مدت کسي را به خانه راه ندادند . چهل شبانه روز تمام شد جبرئيل آمد و به پيامبر امر کردند که به خانه برو . پيامبر نيز به خانه رفتند جبرئيل برايشان غذاي بهشتي آورد  و دستور داد احدي جز رسول خدا و خديجه آن غذا را نخورند و بعد دستور داده شد که نور زهرا (سلام الله عليها)به خديجه منتقل شود .


ادامه »

 نظر دهید »

ادامه مراحل تربيت ديني

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


(2-2 )توصيه هاي عبادي مخصوص هر ماه
به مادران عزيز ، توصيه مي شود براي داشتن فرزنداني با سيرت و صورت نيکو، در حد امکان به دستورات زير عمل نمايند:
ماه اول:
روزهاي پنج شنبه  وجمعه سوره (يس ) و (الصافات ) بخواند وبه شکم بدمد .هر روز بردو عدد خرما سوره قدر بخواند وآن را ناشتا بخورد .نمازهاي يوميه را حتماً بجا آورد .
ماه دوم
روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره الملک را تلاوت کند .روز پبنج شنبه 140 مرتبه و روز جمعه 100مرتبه صلوات بفرستد درحاليکه دست برشکم دارد .هر روز بر دو عدد عناب سوره توحيد بخواند وآن را ناشتا ميل کند .
ماه سوم
روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره آل عمران را قرائت کند .140مرتبه صلوات بخواند .هر روز بريک عدد سيب آيه الکرسي بخواند وآن را ناشتا ميل کند .همچنين به اندازه ي يک عدس کندور ناشتا بخورد .
ماه چهارم
روزهاي پنج شنبه و جمعه سوره الدهر را بخواند در تمام نمازها در يک رکعت سوره قدر را تلاوت کند .بعد از نماز دست بر روي شکم بگذارد سوره قدر وکوثر و صلوات کبيره (الهم صل علي محمد و آل محمد وعجل فرجهم و اهلک عدد هم والعن اعداهم من الجن والانس) را بخواند .هر روز بر دو عدد انجير سوره والتين را بخواند وآن را ناشتا بخورد . ضمناً نام کودک قبل از چهارماه وده روز انتخاب شود .


ادامه »

 1 نظر

ادامه مراحل تربيت ديني

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


دوران بارداري
دوران بارداري ،دوران مهمي (هم براي والدين و هم براي کودک )است .براي والدين که بايد يک ز ندگي با احتياط و بدون نگراني بگذرانند و مراقبت هاي دشواري را بر عهده بگيرند و براي کودک از اين نظر که بخش مهم و اساسي حيات آينده اش  ،از نظر سلامت جسمي و رواني شکل گيري شخصيتش در اين دوران ،صورت مي گيرد . هماهنگي بانوزاد از دوران بارداري آغاز مي شود و حالت عاطفي مادر ،تأثيرات شديدي خصوصاَ در ماه هاي آخر بارداري ،بر پرورش عاطفي کود ک مي گذارد بنابراين بايد هيجانات مناسب داشته باشد چون در غير اين صورت نظم عصبي جنين برهم خورده و بر اثر ترشح غير طبيعي غدد ،در مسير رشد او اختلال ايجاد مي شود .
بنابراين ، يکي از مهم ترين دوره هاي تربيتي کودک ، دوران بارداري و زماني مي باشد که طفل در رحم مادرش مي باشد . زماني که 9 ماه و 9 روز و 9 ساعت مي باشد و در اين ايام سرنوشت کودک مشخص مي شود . هم چنان که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايند :
«السعيدُ مَن سعد في بطن امّه و اشقي من شقي في بطن امه  ؛ سعادت و شقاوت انسان در شکم مادر پايه ريزي مي شود »

ادامه »

 نظر دهید »

ادامه مراحل تربيت ديني

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


(1-4)اجتناب از ازدواج با شرابخوار
اسلام تمام عوارض شوم مشروب را در مردم و فرزندان آنان ديده و علاوه بر اينکه خريد و فروش و تهيه و توزيع و نوشيدن آن را از نظر قانوني بر مسلمين تحريم کرده است به علت اينکه ميخواري پدر و مادر روي نطفه تأثير مستقيم دارد ، در بحث زناشويي با کمال صراحت پيروان خود را از پيوند ازدواج با مردم الکلي منع کرده است .
امام صادق (عليه السّلام) فرمود :
« مَن زَوّجَ کريمتَه و من شاربِ خَمرٍ فقد قطعَ رحمها   ؛کسيکه دختر خود را با شرابخواري تزويج کند با اين عمل قطع رحم کرده است  ».
رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلّم) فرمود : «شاربُ الخمر لا يزوج و اراخطب  ؛شرابخوار اگر خواستگاري کند به او دختر ندهيد»
روايات در اين باره از رسول اکرم و ائمه (عليهم السلام) بسيار آمده است ، ولي خطر بزرگتر در فرزند شارب الخمر وقتي است که در حين مستي نطفه اش منعقد شود .امام صادق (عليه السلام ) فرمود :هر زني به هم بستري شوهر شرابخور خود تن در دهد ،به عدد ستارگان آسمان مرتکب خطا شده است و فرزندي که از آن مرد پديد آيد نا پاک و پليد است و خداوند از آن زن هيچ توبه و فديه اي را قبول نمي کند ،مگر آنکه شوهرش بميرد يا او را از قيد زناشويي رها سازد.
دکتر کارل مي گويد :
«مستي زن يا شوهر در لحظه آميزش ،خيانت واقعي است

ادامه »

 نظر دهید »

ادامه مراحل تربيت ديني

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


1-2)اصالت خانوادگي
همسر انسان بايد از خانواده اصيل و تربيت شده ونجيب باشد . زيرا او بهتر مي تواند کودکان را تربيت کند.اگر زن، خود ، فاقد تربيت باشد نمي تواند فرزندخوب پرورش نمايد.رسول اکرم (صلي الله ليه وآله و سلم)مي فرمايد :
«اِيّاکُم وَ خَضراءِ الَدَمن قيلَ و ماخضراءُ الدَمَن ؟ قالَ المَرأه الحسناء فِي المَبنت السُوء» از سبزه ها (وزن هاي زيبا) که در ميان کثافات وپليدي ها مي رويند بپرهيزيد . پرسيدند : سبزه هاي مذکور چيست ؟رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم)فرمود: زن زيبايي است که در محيط پست وآلوده پرورش يافته باشد .

(1-3)حسن خلق وخلقت
حسن خلق مبدأ اساسي پرورش نسل سالم است ، و اين اصل چه در دوران جنيني وشيرخوارگي، وچه در دوران تربيت کودک در خانواده ،اثرمستقيم ويا غير مستقيم  دارد.

ادامه »

 2 نظر

الف – مراحل تربيت ديني کودک قبل از تولد

03 خرداد 1391 توسط جانقلیان


والديني که قصد دارند کودکي سالم ، همراه با تربيتي صحيح و اسلامي داشته باشند بايد برنامه خاصي را پي ريزي کنند تا شمول و گستره ي آن از قبل از تولد و در طول زندگي کودک ادامه داشته باشد . تمامي آنچه را که پدران و مادران مي بايست قبل از کودک به آن توجه کافي داشته باشند را مرحله قبل از تولد مي نامند چرا که اين مرحله از ابتداي تشکيل خانواده يعني انتخاب همسر ، شروع و تا مرحله تولد را در بر مي گيرد .

1)مرحله انتخاب همسر
در مورد انتخاب همسر ، به منظورايجاد نسل سالم وصالح ، احاديث وروايات فراواني وجود دارد که بسياري از آنها حاکي از اهميت قانون وراثت و تاثير  عامل محيط باشد . پيامبر اسلام براي توليد نسل بهتر ، دقيق ترين نکات را در امر انتخاب همسر گوشزد فرموده است ، که به طور مختصربه برخي از آنها اشاره مي کنيم:

(1-1)متدين بودن
اولاً بايد همسر انسان ، متدين باشد ، زيرا دين مي تواند انسان را از هرگونه انحراف هاي روحي و اجتماعي مصون دارد ؛ ومسلماً زن و مرد با ايمان مطابق موازين و برنامه هاي ديني فرزند خودرا تربيت کرده ، و واحساس مسؤوليت نسبت به اين امر مي نمايند ، پيغمبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) فرموده است :
لايَنکَحُ المَرءهُ لِجَمالِها فَلَعَلَّ جَمالها يُريدها ، و لالعالِها فلعلَّ مالَها يطيغُها، وانکحُ المَرءهِ لِدينِها ؛با زن نبايد صرفاً به خاطر زيبايي اوازدواج کرد ، ممکن است همين زيبايي او را به پستي و ابتذال سوق دهد ، ونه صرفاً براي مال و ثروتش چون ممکن است مال هم او را طاغي و سرکش سازد .با زن ، صرفاً به خاطر دين او ازدواج کن.


. محجه البيضاء ،ج 2 ، ص 47.

پژوهشگر : صدیقه شفیعی

 نظر دهید »

ب - سیره تربیتی حضرت زهرا (سلام الله علیها)

24 اردیبهشت 1391 توسط جانقلیان


1)عواطف ناب مادری
روح انسان ، به گونه ای ساخته شده است که نیاز به محبت و عطوفت ، یکی از اساسی ترین نیازهای روحی او محسوب می شود . کودک نیز یک انسان کوچک است و بیش از دیگران به محبت احتیاج دارد .
روان شناسان معتقدند محبت هایی که طفل در دوره اول کودکی یعنی از قبل از سنین 5 تا 6 سالگی می بیند ؛ در ضمیر ناخودآگاه او ، آثاری از خود باقی می گذارد که نقاط حساس روحی او را تشکیل می دهد و در حقیقت مانند منبع انرژی است که بدون اطلاع شخص ، در رفتار آینده او تأثیر می گذارد  .
حضرت زهرا (سلام الله علیها) نسبت به فرزندانش بسیار مهربان بودند مانند شمع می سوختند و به آن ها روشنایی می دادند . تاریخ گواه مهربانی و محبت زهرا (سلام الله علیها) نسبت به فرزندانش می باشد . حضرت علی (علیه السّلام) می فرماید : « روزی وارد اتاق شدم ناگاه مشاهده کردم که او به پشت دراز کشیده و حسین نیز بر سینه او خوابیده است   »
این روایت بیانگر شدت علاقه و محبت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به فرزندانش است . تا جایی که ایشان فرزندانش را هرگز از کنار خود نمی راندند .



ادامه »

 11 نظر

الف – سیره تربیتی در اسلام

24 اردیبهشت 1391 توسط جانقلیان


1) روش الگویی
انسان به فطرت خود که عشق به کمال مطلق است ، الگو طلب و الگو پذیر است و بدین سبب یکی از بهترین و کوتاهترین روشهای تربیت ارائه نمونه تربیت عملی است ، در این روش نمونه ای عینی و قابل تقلید و پیروی در برابر مترّبی قرار می گیرد که در صورت مقبولیت ، مترّبی تلاش می کند در همه چیز خود را همانند الگوی مطلوب سازد و گام در جای گام او نهد و بدو تشبّه نماید . این روش به دلیل عینی و محسوس بودنش و نیز به سبب میل و گرایش ذاتی انسان به الگوگیری ، روشی بسیار موثر و سریع در تربیت است ؛ و هر چند نمونه ارائه شده از کمال بیشتر و جاذبه فراگیرتری بهره مند باشد ، این روش از کارآیی بیشتری برخوردار خواهد بود . پس بهترین الگو نمونه ای تام و تمام و انسانی کامل است . 
امیر المؤمنین علی(علیه السّلام) در این باره می فرماید: پیروی کردن از رفتار رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و الگو گیری از پیامبر برای شما کافی است… بنابراین از پیامبر پاک و پاکیزه ات پیروی کن ، زیرا راه و رسمش سرمشقی است [ نیکو] برای کسی که بخواهد تأسّی جوید و انتسابی است [ عالی] برای کسی که بخواهد منتسب گردد و محبوبترین بندگان نزد خداوند کسی است کهاز پیامبرش سرمشق گیرد وقدم در جای قدم او گذارد.
کودک با الگوگیری یا همانند سازی ، بسیاری از امور را در زندگی می آموزد . در این رابطه ، والدین به عنوان یک سرمشق رفتاری باید از وجهه اعتبار ، لیاقت و صمیمیت نزد کودک برخوردار باشند .

براساس سخنان اولیای دین علیهم السلام هر کس بخواهد چیزی را به فردی بیاموزد – که نسبت والدین به فرزندان نیز این گونه است – باید ارائه الگوی رفتاری او قبل از آموزش گفتاری باشد. 
یکی از ویژگی های جالب حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران ، همین بوده که چندان تذکر نمی دادند . بلکه منش و رفتار آن بزرگوار درس آموز بوده است.
یک ضرب المثل عربی می گوید : اگر پدر پیاز و مادر سیر باشد ، چگونه می توان انتظار داشت که فرزند آنان رایحة خوشی داشته باشد .



ادامه »

 3 نظر

آداب تشویق

08 اردیبهشت 1391 توسط جانقلیان


براي مفيد واقع شدن تشويق رعايت موارد زير توصيه مي شود .
1.کودک بايد عمل خوب را به عنوان وظيفه شخصي و اجتماعي انجام دهد بدون اين که توقعي براي ستايش آن داشته باشد ؛ ولي والدين بايد به اين عنوان که او فردي وظيفه شناس است تشويقش کنند  

2.کار کودک واقعا شايسته تشويق باشد . تشويق تنها براي دلخوش کردن موقت او به کار نرود .
3.علت تشويق بايد معين باشد تاکودک بداند براي کدام کار شايسته اي تشويق شده است .


ادامه »

 1 نظر

تشویق و تنبیه

08 اردیبهشت 1391 توسط جانقلیان


روش تشويق و تنبيه راهي مناسب در بر انگيختن انسان به سوي خير و صلاح و باز داشتن آدمي از شر و فساد است و چنان چه اين روش به درستي و بر اساس آداب آن به کار گرفته شود نقش موثر و مفيد در تربيت انسان دارد .
خداي متعال به صورت هاي مختلف بندگانش را تشويق و تنبيه مي کند . راه هدايت و تربيت را بر آنان مي گشايد ، چنان که شأن همه پيام آوران الهي بشارت و انذار است ؛ آنان که هدايت مي پذيرند ، تشويق مي شوند و آنان که به هدايت پشت مي کنند تنبيه مي شوند .
وَ مَا نُرسِلَ المُرسَلِينَ اِلّا مُبَشِّرينَ وَ مُنذِرينَ فَمَن آمَنَ وَ اَصلَحَ فَلا خَوفٌ عَليهِم وَ لِا هُم يُحزِنُونَ وَ الَّذينَ کَذَّبوا بآياتِنا يَمَسُّهُمُ العَذَابَ بِما کَانُوا يَفسُقُونَ   .


ادامه »

 1 نظر

حوزه و تبلیغ در فضای وب

كد تقويم

قالب وبلاگ

پیچک

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • نیایش
  • آشنایی باقرآن
  • دل نوشته
  • حکمت های امیرالمؤمنین(ع)
  • دعوت
  • درمحضراستاد
  • بهشت خانواده
  • تربیت دینی فرزندان
  • آئین تندرستی
  • شادابی پوست
  • مناسبت ها
  • سوال شما پاسخ ما
  • داروخانه معنوی
  • سفره ایرانی
  • دانـش و فنـاوری
  • نرم افزار های مذهبی موبایل
  • نرم افزار های مذهبی رایانه
  • معرفی سایت های کاربردی
  • معرفی کتاب
  • کارگاه فرقه شناسی
  • کارگاه سیاسی
  • دین شناسی
  • مدیریت اسلامی
  • کاغذ دیواری
  • حماسه عاشورا

آرشیوها

  • مهر 1396 (3)
  • فروردین 1394 (1)
  • آذر 1393 (6)
  • فروردین 1393 (8)
  • بهمن 1392 (1)
  • مرداد 1392 (3)
  • تیر 1392 (1)
  • اردیبهشت 1392 (11)
  • فروردین 1392 (11)
  • اسفند 1391 (10)
  • بهمن 1391 (11)
  • دی 1391 (4)
  • بیشتر...

خبرنامه

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس